Технології повного засвоєння навчального матеріалу
Авторами технології повного засвоєння знань є американські психологи Дж.
Керролл, Б. Блум і їх послідовники. У нашій країні теоретичне обгрунтування
цієї технології викладено в роботах М. В. Кларін. Дж. Керролл звернув увагу на
ту обставину, що в традиційному навчальному процесі завжди фіксовані умови
навчання: однакові для всіх навчальний час, спосіб пред'явлення інформації і
т.д. Єдине, що залишається нефіксованим, це результат навчання. Керролл
запропонував зробити постійним параметром результат навчання,
а умови навчання - змінними, підлаштовуватися під досягнення
кожним учнем заданого результату.
Цей підхід був підтриманий і розвинений Б. Блумом, який запропонував
здатності учня визначати темпом навчання не при усереднених, а при оптимально
підібраних для даного учня умовах. Б. Блум вивчав здібності учнів в ситуації,
коли час на вивчення матеріалу не обмежується. Він виділив наступні категорії
учнів:
• мало здібної, які не в змозі досягти заздалегідь наміченого рівня знань і умінь
навіть при великих витратах навчального часу;
• талановиті (близько 5%), яким нерідко під силу те, з чим не можуть впоратися всі
інші;
• учні, які складають більшість (близько 90%), чиї здібності до
засвоєння знань і умінь залежать від витрат навчального часу.
Ці дані лягли в основу припущення про те, що при правильній організації
навчання, особливо при знятті жорстких часових рамок, близько 95% учнів зможуть
повністю засвоїти весь зміст навчального курсу. Якщо ж умови навчання однакові
для всіх, то більшість досягає тільки "середніх" результатів.
Реалізуючи даний підхід, Дж. Блок і Л. Андерсон розробили методику навчання
на основі повного засвоєння знань. Вихідним моментом методики є установка, яку
повинен прийняти педагог, який працює за цією системою: всі учні здатні
повністю засвоїти необхідний навчальний матеріал при раціональній організації
навчального процесу.
Далі педагогу належить визначити, в чому полягає повне засвоєння і які
результати повинні бути досягнуті усіма. Цей еталон задається в уніфікованому
(наведеному до однаковості) вигляді за допомогою ієрархії (послідовного
розташування від нижчого до вищого) педагогічних цілей, розроблених для
розумової (когнітивної), чуттєвої (афективної) і психомоторної сфер. Категорії
цілей формулюються через конкретні дії та операції, які повинен виконувати
навчається, щоб підтвердити досягнення еталона. Наприклад, ієрархія цілей
пізнавальної діяльності:
• знання: учень запам'ятовує і відтворює конкретну навчальну одиницю (термін,
факт, поняття, принцип, процедуру) - "запам'ятав, відтворив,
дізнався";
• розуміння: учень перетворює навчальний матеріал з однієї форми вираження в іншу
(інтерпретує, пояснює, коротко викладає, прогнозує подальший розвиток явищ,
подій) - "пояснив, проілюстрував, інтерпретував, переклав з однієї мови на
іншу";
• застосування: учень демонструє застосування вивченого матеріалу в конкретних умовах
і в новій ситуації (за зразком в подібної чи зміненій ситуації);
• аналіз: учень виокремлює частини цілого, виявляє взаємозв'язки між ними,
усвідомлює принципи побудови цілого - "вичленував частини з цілого";
• синтез: учень проявляє вміння комбінувати елементи для отримання цілого, що
володіє новизною (пише творчий твір, пропонує план експерименту, вирішення
проблеми) - "утворив повое ціле";
• оцінка: учень оцінює значення навчального матеріалу для даної конкретної мети
- "визначив цінність і значення об'єкта вивчення".
Представлена таксономія цілей Б. Блума одержала широке поширення за
кордоном. Вона використовується в підручниках і дидактичних посібниках в якості
шкали для вимірювання результатів навчання.
Вітчизняні технології, які мають певні відмінності від американських,
розробили відомі вчителі-новатори та вчені-дидакти колишнього СРСР — В. Шаталов,
М. Гузик, В. Тоболін, П. Юцявічене, Є. Сковін.
Вихідним положенням у
технології є те, що всі діти талановиті і всі без винятку (!) здатні
оволодіти шкільною програмою. Позиція вчителя спрямована на пошук шляху до
кожної дитини, на створення умов для розвитку здібностей, закладених у кожному,
на допомогу учневі усвідомити себе особистістю. Суть технології полягає у
кількаразовому вивченні навчального матеріалу з використанням схемно-знакових
моделей:
Технологія повного засвоєння навчального матеріалу
(за С.Смирновим)
• перший етап — розгорнуте, образно-емоційне пояснення вчителем
відібраних для уроку параграфів (блок знань);
• другий етап — стислий виклад навчального матеріалу за опорним
плакатом;
• третій етап — вивчення опорних сигналів за опорними конспектами;
• четвертий етап — робота з підручником і опорним конспектом у
домашніх умовах;
• п'ятий етап — письмове відтворення опорних сигналів на наступному
уроці;
• шостий етап — відповіді за опорними сигналами, зокрема
магнітофонні;
• сьомий етап — повторення й поглиблення раніше вивченого
матеріалу.
Коментарі
Дописати коментар