Технологія повного засвоєння знань на уроках англійської мови.
Здібності учня
визначаються його темпом навчання не при усереднених, а при оптимально
підібраних для даної дитини умовах. Б. Блум вивчав здібності учнів при навчанні
різних предметів в умовах, коли час на вивчення матеріалу не обмежувалося. Він
виділив три категорії учнів:
а) мало здібної, які не в змозі досягти заздалегідь наміченого рівня знань
і умінь навіть при великих витратах навчального часу, б) талановиті (близько
5%) - Можуть навчатися у високому темпі; в) звичайні учні, що становлять
більшість (90%), чиї здібності по засвоєнню знань і умінь визначаються
витратами навчального часу.
ВИСНОВОК: при правильній організації навчання, особливо при знятті обмежень
у часу, абсолютна більшість школярів в змозі повністю засвоїти обов'язковий
навчальний матеріал.
1. Технологія повного засвоєння програми
У рамках представленої
технології побудова навчального процесу спрямована на те, щоб підвести всіх учнів до
єдиного, чітко заданому рівню оволодіння знаннями та вміннями відповідно до
вимог освітніх стандартів у частини лексичних та граматичних умінь і навичок.
Основним моментом пропонованої технології є установка, що всі учні здатні
засвоїти необхідний навчальний матеріал. Для цього їм повинні бути задані
критерії засвоєння. У літературі зустрічаються два варіанти опису цієї технології
- по Беспалько і по Кларіну.
Гуманність технології полягає в тому, що, варіюючи види завдань, форми їх
пред'явлення, види допомоги учням, можна домогтися досягнення всіма учнями
заданого рівня обов'язкових критеріїв, тобто загальноосвітнього мінімуму, за якими будуть будуватися результати подальшого диференційованого
навчання.
Модель технології включає наступні етапи:
1. Точно визначається критерії засвоєння теми або уроку, що виражається в
переліку конкретних результатів навчання (цілей навчання з визначенням рівнів
засвоєння, необхідних програмою).
2. Готуються діагностичні тести.
3. Навчальний матеріал розбивається на окремі навчальні одиниці. Кожен
фрагмент являє собою цілісний розділ навчального матеріалу; крім змістовної
цілісності орієнтиром при розбитті на розділи може служити та чи інша
тривалість вивчення матеріалу. Після виділення навчальних одиниць визначаються
критерії, які повинні бути досягнуті в ході їх вивчення, і складаються поточні
перевірочні роботи, які дозволяють переконатися в досягненні цілей вивчення
кожної навчальної одиниці. Основне призначення поточних тестів - виявити
необхідність корекційних навчальних процедур.
4. Вибираються методи вивчення матеріалу, складаються навчальні завдання.
5. Розробляються альтернативні корекційні і збагачують матеріали по кожному
з тестових питань.
Можна виділити три рівня засвоєння.
1-й рівень - знайомство, розрізнення. Це діяльність по
пізнанню. Учні можуть виконувати її тільки при повторному сприйнятті раніше
засвоєної інформації про об'єкти, процеси чи діях з ними. Наприклад, Знайди відповідність:
2-й рівень - алгоритмічний. Застосування раніше засвоєного,
репродуктивне, алгоритмічне дію. Учні здійснюють його, самостійно відтворюючи і
застосовуючи інформацію про раніше засвоєної орієнтовною основі виконання даної
дії.
3-й рівень - творчий. Застосування раніше засвоєних знань,
умінь для рішення нетипових завдань. Це - продуктивна дія, в процесі якого учні
добувають або суб'єктивно нову інформацію (нову тільки для себе) - евристична
діяльність, або об'єктивно нову, коли вони діють "без правил ", але
певною ним області, створюючи інші правила дії, тобто здійснюють дослідницьку
діяльність.
Для 1-го рівня характерні
тести на впізнання: чи відноситься показуваний об'єкт або явище до об'єктів або
явищ даного виду; тести на розрізнення ("вибіркові" тести): треба
вибрати одне або кілька рішень зі списку можливих відповідей (При цьому
варіанти можливих відповідей містяться в самому тесті); тести-підстановки:
треба вставити пропущене слово, формулу або інший небудь істотний елемент
знань.
Знайди відповідність:
Pretty невисокий
Short красивий
Beautiful гарненька
Handsome прекрасний
2.Вставь am/is/are:
She___pretty.
They____short.
Her face___thin.
Для 2-го рівня підбирають конструктивні тести: учень повинен
по пам'яті відтворити відповідну інформацію, вказати істотні операції тесту.
Можуть
використовуватися і типові завдання, умови яких дозволяють "з місця"
встановити відому роздільну її процедуру і отримати необхідну відповідь.
Розшифруй слова:
setrsi___________
reanut______________
2. Встав займенник:
I am Boris. _____name is
Boris.
3. Перекладіть:
Він маленького зросту.
...
У якості 3-го рівня пропонують нетипові завдання та вправи на
застосування знань у нових ситуаціях (для кожного завдання розробляють еталон
суттєвих операцій, можливо, й альтернативних); проблеми, рішення яких
призводить учня до "відкриття" нового для себе знання (перелік
необхідних і можливих операцій розробляється заздалегідь).
1. Перекладіть на українську мову, знайдіть
відповідності українським фразеологізмам, запишіть у таблицю, дітям пропонується
допоміжний матеріал (презентація, картинки)
English
Ukrainian
As like as two peas
As ugly as sins
As thin as a lath
As strong as a bull
Round as a barrel
Black as the ace of spades
Намалюйте
і опишіть портрет, використовуючи ці ідіоми
Орієнтація учнів. Учитель із самого початку заявляє своїм учням, що вони починають вчитися
"по-новому", і з цієї нової методикою в класі, перше, не буде
невстигаючих, а по-друге, кількість хороших і відмінних оцінок нічим не
обмежена. Адже не секрет, що при традиційному навчанні відмітка учня часто
залежить не від фактичних результатів навчання, а від того, в якому класі, в
якій школі, в якого вчителя він навчається.
Потім вчитель знайомить дітей з тим, як вони будуть вчитися, щоб досягти
повного засвоєння. У практиці роботи за цією системою основний упор зазвичай
робиться на наступних основних ідеях:
В· клас вчитиметься за новим методом, який дозволяє досягти хороших
результатів, але не більшої його частини, а всім учням;
В· кожен учень отримує відмітку тільки на основі результатів заключній
перевірки, за підсумками всього курсу;
В· відмітка кожного учня визначається не порівнянням з результатами інших
учнів, а заздалегідь певним еталоном. Тут потрібно вказати еталон вищої (відмінною)
відмітки;
В· кожен учень; досягла цього еталона, отримає позначку
"відмінно";
В· число відмінних оцінок не обмежується. Відповідно взаємодопомога не
применшує можливість кожного отримати відмінну оцінку. Якщо всі учні класу
допомагають один одному, все добре вчаться, то всі можуть заслужити відмінні
оцінки;
В· кожен учень отримає будь-яку необхідну допомогу. Тому, якщо він не може
засвоїти матеріал одним способом, то йому будуть надані інші альтернативні
можливості;
В· на Протягом всього курсу навчання кожен учень отримує серію
"діагностичних" тестів, призначених для керівництва його просуванням;
результати цих перевірок не оцінюються відмітками. Відомості за результатами
цих перевірок служать тільки для того, щоб учень міг легше виявити неясності
або помилки і виправити їх;
В· в разі ускладнень при виконанні поточних перевірочних робіт кожного учня
відразу ж буде дана можливість вибрати альтернативні навчальні процедури, щоб
допомогти подолати труднощі, непорозуміння або помилки;
В· ці можливості вибору треба негайно використовувати, не дозволяючи
помилок або неясностям накопичуватися і ускладнювати наступну навчальну
діяльність.
Як видно, вже на початковому етапі роботи чітко простежується основна риса
всієї системи - спрямованість усього навчального процесу на запланований
кінцевий результат.
3. Після виконання перевірочної роботи учні розділяються на дві групи: досягли і
не досягли повного засвоєння знань і умінь. Досягли повного засвоєння на
необхідному рівні можуть вивчати додатковий матеріал, допомагати відстаючим
однокласникам або просто можуть бути вільні - до початку вивчення наступної
навчальної одиниці. Основна ж увага вчитель приділяє тим учням, які не змогли
продемонструвати повне засвоєння матеріалу. З ними організовується допоміжна (коррективного)
навчальна діяльність. Для цього спочатку виявляються наявні прогалини в знаннях
і уміннях. З тієї частини навчального матеріалу, яка належним чином не засвоєна
більшістю дітей, проводяться заняття з усією групою; виклад матеріалу
повторюється заново, причому спосіб викладу змінюється, - наприклад, з
пред'явленням матеріалу за допомогою таких наочних посібників або ТСО, що не
застосовувалися при його першому викладі, із залученням додаткових видів
навчальних дій дітей і т.д. При усуненні приватних прогалин і труднощів нерідко
застосовується індивідуальна робота вчителя з учнем. Основною формою роботи в
цьому випадку є робота дітей у малих підгрупах (по 2-3 людини), їх
взаємонавчання, використання допомоги тих учнів, які успішно засвоїли даний розділ
(навчальну одиницю).
4. Допоміжна робота завершується діагностичним тестом, після якого можлива додаткова корекційна
робота з тими, хто все ще не досяг необхідного рівня.
Клас переходить до вивчення нової навчальної одиниці лише тоді, коли всі або
майже всі учні на необхідному рівні засвоїли зміст попередньої навчальної
одиниці. Що стосується оціночних суджень (НЕ виставлення оцінок), то всі
формулювання результатів проміжного (Діагностичного) контролю відносяться до
типу: "засвоїв» - «не засвоїв ". Оціночні судження зазвичай носять
змістовний характер і підтримують, підбадьорюють учня.
5. Оцінка ж у вигляді традиційної позначки виставляється по результатами контрольних
робіт, що охоплюють або весь курс, або матеріал великого розділу.
Після перевірки контрольних робіт вчитель готує для кожного учня оглядову
інформацію, яка конкретизує дані підсумкової перевірки, прив'язуючи їх до
розділів курсу (навчальним одиницям). Для такої конкретизації застосовується
вже складена вчителем таблиця специфікації цілей по всьому курсу; хрестики, що
відзначають заплановані цілі повного засвоєння, замінюються умовними
позначеннями того результату, який досягнутий учнем по відношенню до цих цілям,
- наприклад: "у" - повне засвоєння, "н/у" - неповне
засвоєння.
Такі дані дають учневі можливість самостійно орієнтуватися в отриманих
знаннях і ефективно заповнювати наявні прогалини , Як при підготовці до
перездачі при необхідності так і в ході подальшого навчання. Орієнтація на
посильні та доступні абсолютній більшості учнів обов'язкові результати навчання
дає учневі можливість щодня і щогодини, на кожному уроці відчувати навчальний
успіх. З невстигаючого або посереднього учня (адже в порівнянні з
"ідеальним зразком засвоєння", оцінюваним п'ятіркою, все погано!)
дитина має реальну можливість досягти успіху.
Практика використання технології повного засвоєння програми у формуванні
лексичних та граматичних навичок на уроках іноземної мови
Одним з найважливіших напрямків у роботі вчителя іноземної мови є
формування лексичних та граматичних навичок, які є основою, що дозволяє дітям
оволодіти навичками говоріння на іноземній мовою. Тому вчителю необхідно
домогтися повного засвоєння необхідного лексичного та граматичного мінімуму,
достатнього для комунікації.
На уроках, після введення нової
лексики та проведення її первинного закріплення, вчитель може розробити невеликі діагностичні тестові завдання,
згідно з рівнями засвоєння матеріалу, дані тестові завдання пред'являються
індивідуально на початку уроку, так як саме початок уроку є запорукою його
успіху в цілому. Надалі для проведення корекційної роботи на початку кожного
уроку він пропонує дітям вправи в ігровій формі, з елементом
гри, з використанням забавних картинок і схем, ігор з елементом змагання тощо
Діти, успішно впоралися з діагностичним тестом, отримують тести наступного
рівня. Більш здібні діти отримують творче завдання у формі проекту або
колективної роботи у формі інтелектуальної лабораторії, після чого проводиться
контрольна робота з оцінкою результату.
Коментарі
Дописати коментар