Дистанційне навчання Англійська мова, 10 клас

15 квітня
Тема: Спортивні події. Вдосконалення граматичних навичок



1. Дайте повні відповіді  на питання :
1.     Do you like sport?
2.     What sport do you prefer?
3.     What games do you like to play?
4.       How often do you play it?
5.       What activities don’t you like?
6. Why do many people go in for sport?   
(Ці фрази допоможуть вам відповісти на питання 6).
2. Пригадайте вживання дієслів playdogo з видами  спорту. Тут вони будуть перекладатись як грати, займатись.

* play volleyball – грати в волейбол, вживаємо play, якщо спорт має м’яч.
* go cycling – займатись велоспортом, з go вживаємо види спорту, які закінчуються на –ing.
* do aerobics – займатись аеробікою, із дієсловом  do вживаємо всі інші види спорту (без закінчення –ing  назві і коли не використовується м’яч )

3. Запишіть подані слова  в колонки.
Football, basketball, judocycling, swimming, diving, ice-hockey, skating, tennis, table tennis, aerobics, skiing, horse riding, golf, gymnastics, bobsleigh.


play
go
do
Football,
Cycling,

Judo,


4. Прочитайте діалог та доповніть речення впр. 5, ст. 207. 

************************************************************

12 квітня
Тема: Улюблений вид спорту.



1а. Дайте відповіді на питання:

1) Do you like sports?
2) Do you prefer playing or watching sports?
 3) Do you have good or bad experiences with sports at school?
4) What’s your favourite sport?

1bЗапишіть подані види спорту в таблицю. 

Running, boxing, water polo, gymnastics, aerobics, hockey, figure skating, bobsleigh, tennis, football, skating, skiing, volleyball, basketball, fencing, judo, cycling, sailing, surfing, jumping, rugby, ski-jumping, swimming, snowboarding, wrestling.

Winter sport
Summer sport
Water sport
Team sport
Pair sport
individual










2. Запишіть нові слова в словники та вивчіть. (підручник, ст. 198)
A cricket- крикет
An injury – травма
Jogging – пробіжка
Riding – їзда
Sailing – плавання під парусами
A sport event – спортивні події
To kick – вдарити
To be in the open – бути на відкритому повітрі
A load of rubbish—  купа сміття
To stay fit – залишатися у формі


3. Підручник, впр.1, ст. 198. Поєднайте види спорту з їхнім визначенням.
ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1d

4 Підручник, впр.3, ст. 198. Прочитайте текст і визначте, чи речення правильні/неправильні  (TRUE/FALSEвпр. 4, ст. 200.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1. TRUE
2. FALSE/  Mark goes in for sport. (Якщо речення неправильне, записуємо правильний варіант)

************************************************************

8 квітня
Tема: Повторювально-узагальнюючий урок

I. Translate into English:
    a)      Іконопис –   
b)      Зображати –
c)      Автопортрет –
d)     Сільський пейзаж –
e)      Видатний представник –
f)       Портретний живопис –
g)      Шедевр –
h)      Морський пейзаж –
i)        Натюрморт –
j)        Натурщик –

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
а) icon painting

ІІ. Match the words with their definitions.
1) a fame                        a) to show paintings, 
                                               historical objects in a public place
2) a scene                       b) is able to be used easily  
3) a masterpiece              c) a state of being 
                                                    known by a lot of people
4) a scenery                      d) a work of art that 
                                                is of a very high quality                          
5) an exhibit              e) an important event at 
                                              which paintings are shown                          
6) to display                      f) a view of a place as
                                               it appears in a picture
7) to be available                   g) mountains, forests, deserts, etc.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1с,

III. Complete the sentences with the words from the box.
devoted,   prominent,  frescos,   inspired,   icon-painting,   scenery,   portrait

1.     The early period in the development of painting in Ukraine referred to ___________.
2.     Numerous mosaics and ___________ in Kyiv Cathedral of St. Sophia were made following Byzantine traditions.
3.     ___________ painting was strongly influenced by the icon tradition.
4.     T. Shevchenko __________ his numerous portraits and landscapes to Ukraine.
5.     Landscapers of the 19th century depicted rural _________ in his works.
6.     Kazimir Malevich is a __________ representative of avant-garde in Ukrainian art of painting.
7.     ____________ by the beauty of Ukrainian natural scenery artists from Russia and European countries created their works of landscape painting.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:

1. icon-painting

***************


5 квітня
Тема: Відвідування виставок,  галерей та музеїв
1. Підручник, ст. 179.  Запишіть нові слова у словник з перекладом. Вчіть слова, звертаємо увагу на транскрипцію.
an exhibit – експонат
an exponent –  показник
an exposition – експозиція
an item – предмет
to contain – містити
to display – показувати
to hold –  тримати
to include – включити
to offer – пропонувати
to be on display – бути на показі
to be available – бути в наявності


2. Підручник, ст. 178, впр. 1, відповісти на питання.

Уявіть, що ви побували в Національному музеї мистецтва в Києві.
Розгляньте коротку інформацію про цей музей (подана нижче) і дайте відповіді на питання вправи.

                               National Art Museum of Ukraine



Name

National Art Museum of Ukraine

Location
Kyiv
Architect
Vladyslav  Horodetskyi
Constructed (when)
1898
Expositions
works of famous Ukrainian and Russian artists 
Like
brilliant, wonderful , exciting, interesting

Зверніть увагу, питання 1, 2 і  вживаються у минулому простому часі (Past Simple). То і відповіді будуємо в Past Simple (  _____ Ved/V2)

3. Підручник , ст. 179, впр. 3,  доповніть поданий діалог фразами A-E.
Запишіть букви А-Е в тому порядку, в якому розташовуються фрази у діалозі.
Відпрацьовуємо читання діалогу.


***********************************************************************
1 квітня

Роль мистецтва в житті людини.
1. Повторити слова по темі « Мистецтво».
2. Підручник , ст. 176, вправа 5 – читати з перекладом текст.
3. Записати дати словами:
1260 – twelve sixty
1600 – one thousand six hundred

Граматичний практикум
4. Повторити вживання та утворення Present Simple та Past Simple.
PresentSimple використовується для позначення дії що має постійний характер або ж повторюєтьсяЦе може бути звичкадіящо відбувається кожен деньабо щосьщо трапляється надто частоВ таких випадках часто вживаються допоміжні слова як-то usually, often, always. Приклади:
play tennis. – Я граю в теніс.

I/You/We/They   дієслово
 I/You/We/They   don’t дієслово.
?  Do I/You/We/They   дієслово?
He/She/It   дієслово + -s/-es
 - He/She/It   doesn’t дієслово  без s/-es .
?  Does He/She/It   дієслово без s/-es ?


Past Simple використовується для позначення дій у минулому, що йшли одна за одною.
Past Simple використовується, аби підкреслити, що дія відбувалася в минулому і завершилася в минулому.

з неправильними дієсловами.

+ She went to school yesterday.

- She didn’t go to school yesterday.

? Did she go to school yesterday?


з правильними дієсловами

+ You played tennis yesterday.

- You didn’t play tennis yesterday.

? Did you play tennis yesterday?


5. Запишіть подані речення в Present Simple чи Past Simple.

1. His sister (to study) English every day. 2. She (to study) English two hours ago. 3. You (to come) home at six o'clock yesterday? — No, I ... . Yesterday I (to come) home from school at half past eight.  4. I (to go) to bed at ten o'clock every day. 5. I (to go) to bed at ten o'clock yesterday. 6. My brother (to wash) his face every morning. 

 *****************************************************

11 березня 2021 р.

Тема: Живопис в Англії

1.    Запишіть нові слова в словники та вивчіть (ст. 169).

1)    an artist – художник

2)    an image –  зображення

3)    fame – слава

4)    a genre – жанр

5)    a masterpiece – шедевр  

6)    a scene – сцена

7)    a scenery – декорація

8)    a tendency – тенденція

9)    a theme – тема

10)          to depict – малювати

11)          to devote – присвятити

12)          to propagate –  поширювати

13)          to represent – представляти

14)          to be inspired by – надихатися (чимось/кимось)

15)          to be influenced by – бути під впливом (когось/чогось)

16)          outstanding – видатний

17)          prominent – видатний

18)          distinguished [dɪˈstɪŋɡwɪʃt]– відомий

19)          representative - представник 

2.    Складіть та запишіть словосполучення з поданими словами. (користуйтесь словниками).

               1)    To depict                 a) scenery

       2)    to be inspired by        b) representatives

              3)    distinguished              c) of art

4)    a genre                        d) memorials

5)    prominent                   e) painting

6)    portrait                        f) nature

 *****************************************************

9 березня

Тема: Запобігання природнім стихійним лихам.

1.    Повторіть слова по темі.

2.    Доповніть речення словами з рамки. Записуйте коротко.

 

*disasters    *climate *natural *hazards * level  *floods

 

1)    As a result of heavy showers the ___ of water in rivers has risen.

2)    After dangerous ___ in Zakarpattia the storms and tornados came their way.

3)    Natural ____ began to occur in Ukraine with increasing frequency.

4)    Deforestation has led to changes in local ____.

5)    A natural disaster is an effect of a ____ hazard that affects the environment.

6)    Many natural ____ are interrelated.

 

3.    Утворіть умовні речення ІІ типу (If ____ Past Simple, ____ would V)

1. If you ___  (to give) me your address, I ___ (write)  you a letter.

2. If my sister ___  (not, go) to the south, we ___ (to spend) the summer in Lviv together.

3. If they ___ (not, go) to London this year, they ___ (hear)  that famous musician.

4. If you (not, get) tickets for the Philharmonic, we ___  (stay) at home.

5. If it ___ (not, be) too cold, I (not to put) on my coat.

6. If he ___ (not, read) so much, he ___  (not, be) so clever. 

*******************************************************


22 січня

Тема: Українська гостинність.

1.    Повторіть слова по темі «Їжа».

2.    Впр. 2, ст. 100. Дайте відповідь на питання.

3.    Впр. 1, ст. 104. Доповніть речення.

*********************************************************

18 січня

Тема: Меню. Приготування страв за рецептами.

1.     Повторіть слова з теми «Їжа» з уроку за 11 січня. 

2.     Поєднайте дієслова з малюнками. 


3.    Впр. 5, ст. 98. Виберіть один рецепт з поданих трьох. Прочитайте. Випишіть інгредієнти даного рецепту та дієслова, які в ньому використовуються. Запишіть назву рецепта. 

Іngredients

Verbs (дієслова)

 


 

*********************************************************

15    cічня

Тема: Страви української кухні. 

1.     Повторіть слова з теми «Їжа» з уроку за 11 січня. 

2.     Впр. 1, ст. 93. Поєднайте малюнки з їхніми назвами. 

3.     Впр. 2, ст. 93. Запишіть назви їжі по колонках таблиці. 

4.     Пригадайте правило утворення та вживання умовних речень І типу.

(Це умовне речення, що виражає реальну або дуже ймовірну ситуацію в теперішньому або майбутньому часі.

В умовних реченнях І типу в підрядній частині завжди використовується час Present Simple, а в головній, в залежності від ситуації, може використовуватись Future Simple (will – допоміжне) або ж модальні дієслова cаn, must, may тощо.)

 

If Peter comes to my place, we will go to play in the yard. – Якщо Петро прийде до мене, ми підемо гратись на подвір*я. 

5.      Утворіть умовні речення І типу. 

1)     If Peter ____ (not, come) to my place, I ____ (watch) TV.

2)     If his parents ___ (have) their holidays in summer, they ___ (go) to the seaside.

3)     If they ___ (have) their holidays in winter, they ___ (stay) at home.

4)     If I ___ finish my work, I ___ (go) to the cinema.

5)     We ___ (buy) this book if our mother ___ (give) us some money.

 

***********************************************************************************

11 січня

Тема: Національна британська кухня 

1.     Пригадайте слова по темі «Їжа». Які назви їжі пам*ятаєте ви? Запишіть.

1.     Дайте відповідь на питання.

1)     What food do you like?

2)     What do you have for breakfast?

3)     What is your favourite food?

4)     What dish (страву) can you cook?

 

2.     Запишіть нові слова та вивчіть. (підручник, ст. 90).

1)    a cuisine - кухня

2)    a course – страва

3)    an occasion – випадок

4)    a specialty – особливість

5)    to consist of – складатись з

6)    to include – включати

7)    to stew – тушкувати

8)    meal – страва

1.      Впр. 3, ст. 89. Прочитайте текст. Випишіть всі прийоми їжі У Великобританії.

Випишіть інгредієнти Різдвяного пудингу. 

2.     Впр. 4, ст. 90. Перегляньте ще раз текст впр. 3 і заповніть таблицю. (Випишіть страви, як англійці їдять під час сніданку (breakfast), головну страву дня (main meal of the day), під час полудневого чаю (afternoon tea) та вечірнього чаю (high tea).

***********************************************************************************

30 жовтня

Тема: Прийом на роботу 

1.     Повторіть слова по темі «Професії».

2.     Поєднайте:

1)     qualification         a) досвід

2)     quality                   b) заробляти

3)     experience             c) шукати

4)     earn                        d) цінний

5)     seek                        e) вимагати

6)     desirable                f) вільний

7)     staff                        g) вимога

8)     valuable                  h) забезпечити

9)     requirement             i)  якість

10) fluent                      j) бажаний

11) provide                   k) кваліфікація

12) require                    l) персонал

 

3.    Повторіть вживання дієслова to be у теперішньому часі.


1.      Доповніть речення формами дієслова to be. Записуйте коротко.

 

***********************************************************************************

26 жовтня 2020 р.

Тема: Освіта та професії. 

1.     Повторіть слова по темі «Професії».

2.     Запишіть окремо слова:

Staffseekqualityearnexperiencevaluablerequireprovideprofessionfluent

3.     Доповніть речення поданими словами:

*essential        * qualification     * knowledge       *requires     *noble   * experience

 

1)     Trading company _________ very good spoken English.

2)     Some design ________ would be valuable.

3)     Driving license is __________.

4)     Give brief details of ________ and experience.

5)     This work requires both computer _____ and teaching experience.

6)     There are a lot of interesting and _____ professions.

4.     Впр. 4, ст. 42, поєднайте слова з їхніми визначеннями.

**************************************************************

23 жовтня

Тема: Професії та професійні навички. 

1.     Прочитайте текст. Зверніть увагу на нові слова. Випишіть назви професій та риси характеру.

What profession to choose

Words to the text:

1.     special – особливий

2.     deal with – мати справу з

3.     pre­cious – цінний

4.     noble – благородний

5.     educated – освічений

6.     are available – доступні

7.     enter an institute – вступити в інститут

8.     strong will – сильна воля

9.     strength of will – сила волі

10.  come true – здійснитись

Choosing a profession is very difficult. Your choice should depend on your character, intellect, abilities and talent.

Do you think someone can be a good teacher if he/she doesn’t love children?

Do you think someone can be a good vet if he/ she doesn’t like ani­mals?

Can a musician or singer make a success if they don’t have a good ear for music? Can an actor or dancer become famous if they have no special talent?

You can never be a respectable judge if you are not just and honest.

Only those who are brave, can become sailors.

Only people who have creative minds can be successful business­men.

The profession of a doctor requires special education and long training. A doctor must be very responsible because they deal with the most pre­cious thing that people have — their health.

There are a lot of interesting and noble professions, and many roads are opened before you. But remember most pro­fessions are available only to educated people. So if you want to be a professional you have to enter an institute or university. It is difficult and you have to study hard. It is not easy, because only those who have a strong will, can study hard.  Try to build your character, develop the strength of will and your dreams will come true.

 

2. Дайте відповіді на питання:

1) Have you already decided what you want to be?
2) What did you want to be in your childhood?
3) What is your father?
4) What is your mother?
5) Do you want to choose the profession of your parents?
6) Do you have the strength of will?

***********************************************************************************


19  жовтня

Тема: Робота

1.     Впр. 1, ст. 40. Запишіть нові слова у словник, вивчіть напам*ять. Звертайте увагу на транскрипцію.

1) IT -  інформаційні технології

2) an experience - досвід

3) a qualification - кваліфікація

4) a quality - якість

5) a requirement - вимога

6) staff  - персонал

7) to earn - заробляти

8) to provide  - забезпечувати

9)to require  - вимагати

 10) to seek - шукати

11) desirable - бажаний

12) essential - суттєвий

13) valuable - цінний

14) fluent – вільно

 

2.     Впр. 2, ст. 40. Прочитайте оголошення про роботу та випишіть професії, які в них згадуються.

Наприклад: а)  children’s nurse


3.     Впр. 3, ст. 42. Перегляньте ще раз оголошення (впр. 2, ст. 40), поєднайте професії з їхніми визначеннями.

Наприклад: 1 b


Надсилайте фото виконаних робіт та фото записаних слів у словниках у особисті повідомлення у вайбері.









*********************************************************************************************************************

26  травня
Тема: Повторення вивченого

1. Подивіться відео “What can I do in summer?”, повторіть слова та модальне дієслово can(можу, вмію).

I can run. – Я можу бігати.
He can jump. – Він вміє стрибати.
You cant swim. – Ти не вмієш плавати.

+ You can read.
Ти вмієш читати.
- You cannot (can’t) read.
Ти не вмієш читати.
? Can you read? – Yes, I can.
Ти вмієш читати? – Так.



2. Поєднайте. Записуйте коротко: 1 d.

1) sunbathe on the beach 
2)  eat  ice-cream
3) ride a bike
4) go  fishing
5) fly  a kite
6) play football                            
7) go to the seaside
8) skip  in the yard                      
9) go to the camp
10) play on the jungle gym         
a) запускати повітряного змія
b) їхати на море
c) грати на ігрових джунглях
d) загорати на пляжі
e) їсти морозиво
 f) ходити на рибалку
g) їздити на велосипеді
h) грати в футбол
i) стрибати на скакалці на подвірї
j) їхати до табору

3. Доповніть речення словами з рамки. Одне слово в рамці зайве.

*ice-cream     *a bike       *in the yard       * football  
*camp          *a kite    *sunbathe      *jungle gym

1) Children like to play on the ______.
2) You often go to the ­­­­­­­­­­_______.
3) He can fly _________.
4) We like to eat _____ in summer.
5) Do you often _____ on the beach?
6) Can she skip _____?
7) Ann always rides ____ in the park.

4. Розкажіть, що ви та ваші родичі, друзі можуть робити влітку (6-7 речень).

I can _______________ in summer.

My mother can ________ in summer.

*****************************************************************************

25травня
Тема: Повторення вивченого

1. Як підтримувати  форму і здоровя? Подані словосполучення запишіть:

Good_______________________________________________

Bad ________________________________________________


2.  Утворіть і запишіть умовні речення І типу (Conditional I)

Наприклад: If you eat junk food, you will become fat.



*********************************************************************************

19 травня

Тема: Повторення вивченого.

- Повторіть тему «Їжа» і розгадайте кросворд. → - по горизонталі, ↓- по вертикалі.

Запишіть відповіді: 1 carrot (→), 


2. Повторіть тему «Будинок» і виберіть правильний варіант.

Запишіть відповіді: 1 dresser.


3. Повторіть вживання конструкцій There is/There are.

Конструкція there is / there are використовується в реченнях, якщо нам треба сказати про наявність якогось предмету в деякому місці. Тобто про те, що щось (хтось) десь знаходиться.
1 місце
2 місце
3 місце
4 місце
There
Дієслово be (у потрібній формі)
Що (хто) знаходиться
Де знаходиться (обставина місця)
There
is
a cat
in the room
There
are
cats
in the street

+ There is a cat in the room. – У кімнаті кіт.
- There is not a cat in the room. –
? Is there a cat in the room? – Yes, there is./No, there isn’t.

+ There are  cats in the room. – У кімнаті коти.
- There are not  cats  in the room. –
? Are there  cats in the room? – Yes, there are./No, there aren’t.

4. Використовуючи конструкцій There is/There are , напишіть, що у вас є :

- на столі; There is  що  on the table. / There are щo on the table.
- у вашій кімнаті; in my room
- у селі; in the village

 There is  що  де.
There are що  де.       (іменник у множині)

5. Використовуючи конструкцій There is/There are , напишіть, чого у вас немає:

- у холодильнику; There isn’t  що  on the fridge. / There aren’t  щo on the fridge.
- у портфелі. In the bag
- на кухні;   in the kitchen

There isnt   що  де.
There aren’t  що  де.       

********************************************************************

04 травня
Тема: Політична система України
Мета: повторити ЛО з теми «Україна»; практикувати вживання Present Simple,  Past Simple , Future Simple Tenses.

- Повторіть тему «Державний устрій України».

1. Підручник, впр. 4, ст. 227. Виконайте тест.

2. Дайте відповіді на питання:

1) When was passed the Declaration on State Sovereignty of Ukraine?
2) When was Ukraine’s independence proclaimed?
3) How many people supported the Independence Act?
4) Who was the first President in Ukraine?
5) What is political system of Ukraine?
6) What are the national symbols of Ukraine?

3. Повторіть вживання та утворення Present Simple,  Past Simple , Future Simple Tenses.

4. Доповніть таблицю.


Present Simple
Past Simple
Future Simple
1) We learn English.

2) They speak German.

3) ___________________

4) Does she meet new friends every year?
5) _______________
1) We learnt English last year.
2)__________________

3) Jane didn’t travel last month.
4)__________________

5) Pupils ran yesterday.
1) We will learn French  next year.
2) They will speak German tomorrow.
3) ______________

4) _______________

5) Pupils will run tomorrow.

********************************************************************

28 квітня

Тема: Державний устрій України.
Мета: повторити слова з теми «Спорт»; ознайомити з новими словами;

1.  Повторіть слова з теми «Спорт» та виконайте тест.
1) Winter sport that you need snow for …
    a) tennis     b) skiing       c) volleyball

2) A team sport you play with ten others.
a) surfing       b) basketball      c) football

3) Sport in which you need a bike or a car.
a) running           b) rowing            c) racing

4) An extreme sport that is fast and dangerous
a)  boxing           b) motor-racing                c) cycling
5) A contact sport where you hit another person.
a)  boxing              b) skiing             c)  volleyball
6) The Olympic kind of sport which includes running, jumping, throwing and walking.
a) skating                         b)  athletics                c) wrestling
7) a set of activities that involves ascending mopuntains.
a)  football                b) cycling           c) mountaineering
8) The person who is a leader of a team.
a) coach                  b) captain            c) spectator
9) What players do before they start playing.
a) warm up                         b) drink the water     c) eat
10) The place where you ski.
a)  sport  ground           b) court          c) ski slope
11) Who is in chrge of a sport game and who makes certain that the rules are followed
a)  a referee                     b) a goalkeeper           c) a cyclist
12) An athletic or a sports ground with tiers of seats for spectators/
a)  a track                 b) a slope                  c) a stadium

2. Запишіть нові слова у словники та вивчіть, підручник, ст. 226, транскрипцію перепишіть з підручника.
1) an anthem - гімн
2) awareness - усвідомлення
3)  a court  - суд
4) disarmament  - роззброєння, службовець
5) a division - поділ
6)  a law - закон
7)   an official – чиновник, службовець
8) a self-determination - самовизначення
9) a sovereignty - суверенітет
10) a vote - голосування
11) to declare - декларувати
12) to elect – вибирати (на виборах)
13)  to proceed - відбуватися
14) to proclaim - проголосити
15) executive - виконавчий
16) judicial - судовий
17) legislative - законодавчий
18) long-cherished - довговічний
19) supreme – вищий

3. Підручник, впр. 2, ст. 224. Прочитайте текст, зверніть на вживання нових слів.
The building of Verkhovna Rada


4. Доповніть речення впр. 3, ст. 227.



********************************************************************

27/04
Тема: Мої враження від переглянутого матчу.
Мета: ознайомити з новими словами; повторити та активізувати ЛО з теми «Спорт»; удосконалювати навички читання та аудіювання.


1. Повторіть слова по темі «Спорт».

2. Запишіть нові слова та вивчіть:
1) rowing – гребля
2) competitor – суперник
3) boat – човен
4) race – гонки
5) spectator – глядач

3. Подивіться відео та визначте правильні чи неправильні речення (TRUE/FALSE).



1) The boat race is held along the river Thames.
2) It takes place every summer.
3) There are nineteen competitors in each boat.
4) The London Marathon takes place in April every year.
5) The winners are given money.
6) Royal Ascot lasts six day every year.
7) People buy tickets to watch races.
8) Ascot is a fashion show too.
9) Tennis championship is held in Wimbledon.
10) The tournament last three weeks.

4. Підручник, впр.1, ст. 220. Доповніть речення.



*********************************************************************

21 квітня

Тема: Спортивні ігри. Обладнання для спорту.
Мета: ознайомити з новими ЛО; повторити та активізувати ЛО з теми
« Спорт»;

1. Підручник, ст. 210. Запишіть нові слова, вивчіть їх напам*ять.

1) a disgrace – ганьба
2) an opposition – опір, протистояння
3) a pitch – поле
4) tobogganing – санний спорт
5) to oppose – протистояти
6) to promote – сприяти
7) to tackle – перехоплювати (відбирати) (м’яч); заволодівати (м’ячем, шайбою)
8) to get injured – отримати травму

2. Підручник, впр. 1, ст. 209. Дайте відповіді на питання 1-6.

3.  Прочитайте тексти, догадайтесь, про який спорт йде мова.

*hockey       * volleyball       *figure-skating
 * water polo     *golf      *football     *basketball

Text 1
It is a team game. Both men and women can play it. The players have a ball. They play it with their hands. There are six players in every team.

Text 2
It is the most popular game in England and in Ukraine. It was first played in England. Both men and women can play it. The game lasts 90 minutes. It has two halves. The players kick the ball and run after it, the players try to score a goal.

            Text №3
It is one of the most popular games in the world. It was first played in Canada. It is a team game. It is a winter game. Only men and boys can play it. Many people like to watch this game on TV. The players don’t run on the field. They skate. They have sticks in their hands.

Text №4
This kind of sports is very beautiful. It gives the sportsmen strength, rhythm and grace. The sportsmen do some exercises or dance to music. The sportsmen have skates and beautiful costumes on.

Text 5
This game is played everywhere at schools, universities and sport clubs. It was first played in the USA. The team has five players. They bounce the ball on the floor up and down with  one hand. They try to throw the ball into a basket.

Text 6
You play this game in the swimming pool. You need a ball  and you must be very good swimmers.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1 volleyball

4. Заповніть таблицю.

Sport
Number of players
Кількість гравців
Need
Що потрібно для даного спорту
 volleyball
 six 
 a ball, a net (сітка)


*********************************************************************

14 квітня
Тема: Олімпійські чемпіони України.
Мета: повторити ЛО з теми; вивчити нові слова; удосконалювати навички читання.
- Сьогодні ми поговоримо про відомих спортсменів України. Вивчимо нові слова, працюватимемо з текстом.

1. Повторіть слова по темі «Спорт»

2. Складіть і запишіть речення з поданих слів.
 1  goes  in  John  skateboarding  park  the
2. volleyball  play  on  court  you  a
3. goes she and yoga does swimming
4. best  very  plays  football  well  friend  my.
5. on  cycling  Sundays  go  we.

3. Запишіть нові слова в словник та вивчіть.
аward - нагорода
сompetition –  змагання
heavy­weight boxing champion – чемпіон з боксу у важкій   вазі
win (won, won) – перемагати, вигравати
World Cup -   Кубок світу

4.  Прочитайте тексти та заповніть таблицю. Напишіть, що привело цих спортсменів до успіху. Say  what lead them to success.

ANDRIY SHEVCHENKO
Date of birth: 29 September 1976 (Dvirkivshchyna, Kyivska oblast, Ukrainian SSR).
Andriy Shevchenko is a Ukrainian footballer who plays for Dynamo Kyiv and the Ukraine national team as a striker. He is the third-highest scorer in the history of European club competition with 63 goals. The most prestigious of Andriy’s awards were the Golden Ball and the UEFA Cham­pions League in 2003 with Milan.

KLITSCHKO BROTHERS
Dates of birth: Vladimir — 25 March 1976 (Semipalatinsk, Kazakh SSR), Vitali — 19 July 1971 (Belovodsk, Kirghiz SSR) in family of Ukrainians.
Vitali Klitschko, older brother, is the current WBC world heavyweight champion. He has the highest knockout percentage (95%) of any heavy­weight boxing champion in overall fights and has never been knocked out or knocked down in any professional boxing bout. His younger brother, Vladimir Klitschko, is a Ukrainian heavyweight boxer.
LILIYA PODKOPAYEVA
Date of birth: 15 August 1978 (Donetsk, Ukrainian SSR).
Liliya Podkopayeva is the 1996 Olympic all-around champion. She is widely regarded as one of the best gymnasts in history. She is the proud owner of 45 gold, 21 silver and 14 bronze medals.
ANNA BESSONOVA
Date of birth: 29 July 1984 (Kyiv, Ukrainian SSR).
Anna Bessonova is the number one rhythmic gymnast in Ukraine. She won the bronze individual all around medals at the 2008 Beijing and 2004 Athens Olympics. Over the course of her career she has won 24 World Championship medals, 2 Olympic medals, 24 European Championship med­als and 10 World Cup medals (60 in total).
SERGEY BUBKA
Date of birth: 4 December 1963 (Lugansk, Ukrainian SSR).
Serhiy Bubka is six times world champion (between 1983 and 1997), European champion in 1986 and Olympic champion in 1988. He broke the world record for men’s pole vaulting 35 times. He was the first to clear 6.0 metres and the first and only to clear 6.10 metres (20 ft). He holds the current outdoor world record of 6.14 metres in 1994 in Italy and the cur­rent indoor world record of 6.15 meters, set in 1993 in Donetsk, Ukraine.
YANA KLOCHKOVA
Date of birth: 7 August 1982 (Simferopol, Crimea, Ukrainian SSR). Yana Klochkova is a Ukrainian swimmer, who has won five Olympic medals. 4 gold medals came in the 200 meter individual medley and the 400 meter individual medley at the 2000 and 2004 Summer Olympics. Her silver medal came in the 800 meter freestyle at the 2000 Summer Olympics.
VASYL VIRASTYUK
Date of birth: 22 April 1974 (Ivano-Frankivsk, Ukrainian SSR).
Vasyl Virastyuk is a strongman competitor from Ukraine. He competed in the finals of the World’s Strongest Man contest in 2003 (3rd place) and 2004 (1st place). As well he won the 2007 IFSA Strongman World Championship.

Name
City
Sport
Awards (нагороди)
Andriy Shevchenko
Dvirkivshchyna, Kyivska oblast
football
the Golden Ball and the UEFA Cham­pions League























*********************************************************************
13 квітня

Тема: Спорт в США. Активізація граматичного матеріалу.
Мета:  повторити ЛО з теми «Спорт»; практикувати  у вживанні Future Tense;
- Тема нашого уроку «Спорт в США». А також ми згадаємо вживання та утворення майбутнього часу.

1. Прочитайте визначення та вгадайте, про який вид спорту згадується.

a)     a game played by two teams of 11 players who try to kick a round ball into their opponents’ goal; 
b)    a game in which you hit a ball against a wall with your hand; 
     
c)    a kind of skating in which you cut patterns in the ice with your skates; 
d)     a sport in which two people fight by holding onto each other and trying to make each other fall to the ground; 
e)      moving your body through water; 
f)     the sport of fighting while wearing big leather gloves.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
а) назва спорту


2. Дайте повні відповіді на питання:

-         Do you do morning exercises? (at school?)
-         How many PE lessons do you have a week?
-         Do you take part in sports competitions?
-         What sports competitions do you take part in?
      - What kinds of sport do you go in for?

3. Прочитайте текст і виконайте тестове завдання.
    Soccer is a ball game played by two teams. The ball is advanced with the feet (просувається ногами) that’s why the sport is also called football. As not to confuse it with other variants of football, e.g. American football, rugby, or Gaelic football, the official name of this sport is association football (after the London Football Association). But English native speakers usually just call it soccer, football, footie, footy or footer.
    Basic rules (Основні правила):
   Object (Мета) : The object is to score goals.
    Players: Each team has 11 players:
• a goalkeeper (also called goalie) who tries to block the shots by the opposing team
• the fullbacks (defense) who try to prevent the opposing team from scoring goals
• the halfbacks (or midfielders) who play both offense and defense
• the forwards (or strikers) who try to score goals for their team
    Duration (Тривалість): The game is played in two halves of 45 minutes each. At halftime the teams change ends.     
Playing: Except for the goalie and at throw ins, players must not touch the ball with their hands or arms. They can, however, use any other part of the body.   
    Scoring: A goal is scored when the ball has crossed the goal line between the posts and under the crossbar.

 1) What is ‘soccer’ officially called?
   a) association football    b) London Football Association    c) Gaelic football
2) What does the goalie do?
    a) He tries to score goals for his team.   
    b) He tries to block shots from the opposing team.
   c) He controls the game.
3) Are players allowed to touch the ball with their hands?
    a) It is allowed in certain situations only.
   b) No. Nobody is allowed to do this.
   c) Yes. The players can use their hands all the time.
4) “They’re still tying” — What does it mean?
 a) One team has scored more goals than the other but the game isn’t over yet.
b) The number of goals scored by each team is equal but the game isn’t over yet. c) The game is over and the number of goals scored by each team is equal.
5) Who can be awarded a corner kick?
a) the referee
b) the defending team
c) the attacking team


4. Граматичний практикум.

- Повторіть правило вживання та утворення майбутнього часу.

Future Simple (майбутній простий час)
вказує на те, що дія відбуватиметься у майбутньому.

Слова-показники Future Simple:
§  tomorrow – завтра;
§  next week (year, day, summer) – наступного тижня (року, дня, літа);
§  in three (five, ten) days/months – через три (пять, десять) днів/місяців;
§  in 2030 (2045) year – у 2030 (2045) році.
§   
+  Підмет  will   дієслово.
- Підмет won’t  дієслово
Will   підмет    дієслово?

Наприклад:

+ We will read tomorrow. – Ми читатимемо (будемо читати) завтра.
- We wont read tomorrow. – Ми не читатимемо (не будемо читати) завтра.

? Will we read tomorrow? – Ми читатимемо (будемо читати) завтра?

5. Утворіть заперечні та питальні форми до поданих речень і перекладіть лише стверджувальні речення:

1) She will walk in the park next week.
- _____________________________.
? ____________________________?
2) They will finish the school in 2 years.
- __________________________.
? _________________________?
3) + I will travel next summer.
- _________________________.
? __________________________?


***********************************************************************

7 квітня

Тема: Спортивні події. Вдосконалення граматичних навичок

Мета: практикувати активний словник теми, ввести нові лексичні одиниці, тренувати навички роботи з текстом, поглибити знання учнів про види спорту, розвивати самостійне мислення, виховувати позитивне ставлення до вивчення англійської мови, до занять спортом.

1. Дайте повні відповіді  на питання :
1.     Do you like sport?
2.     What sport do you prefer?
3.     What games do you like to play?
4.       How often do you play it?
5.       What activities don’t you like?
6. Why do many people go in for sport?   
(Ці фрази допоможуть вам відповісти на питання 6).





2. Пригадайте вживання дієслів play, do, go з видами  спорту. Тут вони будуть перекладатись як грати, займатись.

* play volleyball – грати в волейбол, вживаємо play, якщо спорт має м’яч.
* go cycling – займатись велоспортом, з go вживаємо види спорту, які закінчуються на –ing.
* do aerobicsзайматись аеробікою, із дієсловом  do вживаємо всі інші види спорту (без закінчення –ing  назві і коли не використовується м’яч )

3. Запишіть подані слова  в колонки.
Football, basketball, judo, cycling, swimming, diving, ice-hockey, skating, tennis, table tennis, aerobics, skiing, horse riding, golf, gymnastics, bobsleigh.


play
go
do
Football,
Cycling,

Judo,


4. Прочитайте діалог та доповніть речення впр. 5, ст. 207. Речення записувать повністю.



********************************************************************
6 квітня
Тема: Улюблений вид спорту.
Мета: вдосконалювати лексичні навички та навички вимови, читання й усного мовлення; розвивати логічне мислення; виховувати правильне ставлення до спорту, а також загальну культуру учнів.

1. Warm up

А) Повторіть фрази. Розгляньте приклади їхнього вживання.
be fond of – захоплюватись
be keen on – захоплюватись

go in for – займатись 

I am  fond of sport.
He is fond of  gymnastics.
You are keen on wrestling.
She goes in for boxing.
Girls go in for aerobics.

B) Доповніть речення (2 бали):
I am fond of ____________.
My sister is fond of _____.
My friend is fond of _______.
My friends are keen on ___________.
The boys of our class go in for ___________.
The girls of our class go in for __________.

2. Перепишіть слова на  ст. 202 у словник, перекладіть (2 бали) та вивчіть напам*ять. (2 бали)

3. Запишіть види спорту, які можна займатись в цих місцях(2 бали):
acourt (корт) – tennis
a stadium (стадіон) - ______
a rink (каток) - ______
a track (бігова доріжка) - ________
a springboard (трамплин)- _________

4. Вправа 4, ст. 202. Запишіть другу і третю форми поданих дієслів. Виберіть правильне дієслово та  доповніть речення формами дієслова минулого часу.(2 бали)

5. Вправа 5, ст. 203. Поєднайте слова з їхніми визначеннями.(2 бали)

*****************

31 березня 2020 р.
Тема: Улюблений вид спорту.
Мета: формувати лексичні навички й навички вимови; вдосконалювати навички читання й усного мовлення; розвивати мовну здогадку й мовленнєву реакцію учнів; виховувати зацікавленість у розширенні своїх знань.

Warm-up

1а. Дайте відповіді на питання:

1) Do you like sports?
2) Do you prefer playing or watching sports?
 3) Do you have good or bad experiences with sports at school?
4) What’s your favourite sport?

1b. Запишіть подані види спорту в таблицю. 

Running, boxing, water polo, gymnastics, aerobics, hockey, figure skating, bobsleigh, tennis, football, skating, skiing, volleyball, basketball, fencing, judo, cycling, sailing, surfing, jumping, rugby, ski-jumping, swimming, snowboarding, wrestling.

Winter sport
Summer sport
Water sport
Team sport
Pair sport
individual










2. Запишіть нові слова в словники та вивчіть. (підручник, ст. 198)
A cricket- крикет
An injury – травма
Jogging – пробіжка
Riding – їзда
Sailing – плавання під парусами
A sport event – спортивні події
To kick – вдарити
To be in the open – бути на відкритому повітрі
A load of rubbish—  купа сміття
To stay fit – залишатися у формі


3. Підручник, впр.1, ст. 198. Поєднайте види спорту з їхнім визначенням.
ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1d

4.  Підручник, впр.3, ст. 198. Прочитайте текст і визначте, чи речення правильні/неправильні  (TRUE/FALSE) впр. 4, ст. 200.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1. TRUE
2. FALSE/  Mark goes in for sport. (Якщо речення неправильне, записуємо правильний варіант)





30 березня 2020 р.
Тема: Повторювально-узагальнюючий урок
Мета: Повторити лексико-граматичний матеріал теми. Перевірити рівень мовної та мовленнєвої компетенції учнів за темою.
I. Translate into English:
    a)      Іконопис –   
b)      Зображати –
c)      Автопортрет –
d)     Сільський пейзаж –
e)      Видатний представник –
f)       Портретний живопис –
g)      Шедевр –
h)      Морський пейзаж –
i)        Натюрморт –
j)        Натурщик –

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
а) icon painting

ІІ. Match the words with their definitions.
1) a fame                            a) to show paintings, historical objects in a public place
2) a scene                              b) is able to be used easily  
3) a masterpiece                    c) a state of being known by a lot of people
4) a scenery                           c) a work of art that is of a very high quality                          
5) an exhibit                          d) an important event at which paintings are shown                          
6) to display                          e) a view of a place as it appears in a picture
7) to be available                   f) mountains, forests, deserts, etc.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:
1с,

III. Complete the sentences with the words from the box.
devoted,   prominent,  frescos,   inspired,   icon-painting,   scenery,   portrait

1.     The early period in the development of painting in Ukraine referred to ___________.
2.     Numerous mosaics and ___________ in Kyiv Cathedral of St. Sophia were made following Byzantine traditions.
3.     ___________ painting was strongly influenced by the icon tradition.
4.     T. Shevchenko __________ his numerous portraits and landscapes to Ukraine.
5.     Landscapers of the 19th century depicted rural _________ in his works.
6.     Kazimir Malevich is a __________ representative of avant-garde in Ukrainian art of painting.
7.     ____________ by the beauty of Ukrainian natural scenery artists from Russia and European countries created their works of landscape painting.

ЗРАЗОК ЗАПИСУ:

1. icon-painting

***************
18 березня

Дистанційне навчання
Англійська мова, 10 клас
Відвідування виставок,  галерей та музеїв
1. Підручник, ст. 179.  Запишіть нові слова у словник з перекладом. Вчіть слова, звертаємо увагу на транскрипцію.
an exhibit експонат
an exponent –  показник
an exposition – експозиція
an item – предмет
to contain – містити
to display – показувати
to hold –  тримати
to include – включити
to offer – пропонувати
to be on display – бути на показі
to be available – бути в наявності


2. Підручник, ст. 178, впр. 1, відповісти на питання.

Уявіть, що ви побували в Національному музеї мистецтва в Києві.
Розгляньте коротку інформацію про цей музей (подана нижче) і дайте відповіді на питання вправи.

                                   National Art Museum of Ukraine




Name

National Art Museum of Ukraine

Location
Kyiv
Architect
Vladyslav  Horodetskyi
Constructed (when)
1898
Expositions
works of famous Ukrainian and Russian artists 
Like
brilliant, wonderful , exciting, interesting

Зверніть увагу, питання 1, 2 і 4  вживаються у минулому простому часі (Past Simple). То і відповіді будуємо в Past Simple (  _____ Veds/V2)

3. Підручник , ст. 179, впр. 3,  доповніть поданий діалог фразами A-E.
Запишіть букви А-Е в тому порядку, в якому розташовуються фрази у діалозі.
Відпрацьовуємо читання діалогу.


16 березня

Дистанційне навчання
Англійська мова, 10 клас
Роль мистецтва в житті людини.
1. Повторити слова по темі « Мистецтво».
2. Підручник , ст. 176, вправа 5 – читати з перекладом текст.
3. Записати дати словами:
1260 – twelve sixty
1600 – one thousand six hundred

Граматичний практикум
4. Повторити вживання та утворення Present Simple та Past Simple.
Present Simple використовується для позначення дії що має постійний характер або ж повторюєтьсяЦе може бути звичкадіящо відбувається кожен деньабо щосьщо трапляється надто частоВ таких випадках часто вживаються допоміжні слова як-то usually, often, always. Приклади:
play tennis. – Я граю в теніс.

I/You/We/They   дієслово
 I/You/We/They   don’t дієслово.
?  Do I/You/We/They   дієслово?
He/She/It   дієслово + -s/-es
 - He/She/It   doesn’t дієслово  без s/-es .
?  Does He/She/It   дієслово без s/-es ?

Past Simple використовується для позначення дій у минулому, що йшли одна за одною.
Past Simple використовується, аби підкреслити, що дія відбувалася в минулому і завершилася в минулому.
saw a movie yesterday. – Я бачив фільм учора.
didn’t see a play yesterday. – Я не бачив виставу учора.
Last year, I travelled to Japan. – В минулому році я подорожував до Японії.

5. Запишіть подані речення в Present Simple чи Past Simple
1. His sister (to study) English every day. 2. She (to study) English two hours ago. 3. You (to come) home at six o'clock yesterday? — No, I ... . Yesterday I (to come) home from school at half past eight. I (to be) very tired. I (to have) dinner with my family. After dinner I (to be) very thirsty. I (to drink) two cups of tea. Then I (to rest). 4. I (to go) to bed at ten o'clock every day. 5. I (to go) to bed at ten o'clock yesterday. 6. My brother (to wash) his face every morning. 7. Last night he (to wash) his face with soap and water. 8. I (not to have) history lessons every day. 9. We (not to rest) yesterday. 10. My brother (not to drink) coffee yesterday. 11. My mother always (to take) a bus to get to work, but yesterday she (not to take) a bus.



Коментарі

Популярні дописи з цього блогу

Англійська мова, 9 клас

Form 7

FORM 11