Англійська мова, 9 клас
British Scientist
2. Прочитайте
текст та дайте відповіді на питання.
Нові слова:
1) the discoverer of penicillin - першовідкривач пеніциліну
2) to dedicate – присвятити
3) to become – стати
4) bacteriology – бактеріологія
5) research – дослідження
6) was outwardly - було зовні
7) that he did was done for the benefit of sick – що він зробив, це було зроблено на користь хворих
Alexander
Fleming, the discoverer of penicillin, was born in Scotland. He began to go to school when he was five. In
1895 he went to London and decided to dedicate his life to medicine.
At first
Fleming wanted to become a surgeon but soon he got interested in bacteriology
and decided that he was to find his future in research.
Sir
Alexander Fleming did not have the life which was outwardly very exciting. He
spent his working hours in hospitals and laboratories. He went from home to his
laboratory every morning and went home from his laboratory every night.
He sat in
front of his fire and talked to his wife. He taught his son to swim and to
fish. It was life that did not seem to be different from the life of the bank
manager or the office worker. But it was not so.
The great
work that he did was done for the benefit of sick men and women. His discovery
of penicillin did more to help suffering mankind than anything else for
centuries.
When he
died in 1955 his old friend said: “…by his work he relieved more suffering than
any other living man.”
1) What is Alexander Fleming?
2) Where
and when was he born?
3) Did he
dedicate his life to medicine?
4) How did
he spend his working hours?
5) What did
he discover?
6) How do you think the discovery of penicillin is important for people? Why yes? Why not?
3. Виконайте тест (по тексту). Термін виконання до 22.00 16 лютого.
https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7560959
My name is Kate. I use my computer all the time. It is like a typewriter
(друкарська машинка) and address book for me and it is also used for checking
my spelling (перевірка вимови). Besides I can go on the Internet and discover
(відкриває)
everything about anything, it’s a brilliant source (джерело) of
information. I’ve designed my own website and I’m getting loads of information
for school. Besides some websites are packed with quizzes (вікторини),
games and competitions, it’s all you need for hours of fun on your computer.
You can play and learn on it. It is important. I don’t know how I ever
managed without it (як я без нього обходився.)
But my elder sister thinks people are getting a bit too dependent on
(стають залежними від) computers.
She thinks that we rely on (покладаємось на) them too much. My
sister says, “You can’t rely on all the information, you don’t know who
it has been written by or where it’s coming from. To be dependent on
anything, especially a lifeless (нежива) machine, that can quite easily break down (розбити), is not good.
Besides computers shouldn’t replace seeing your friends”.
2. Поєднайте.
**********************************************
*********************************************************************************************************************
6, 8 червня
Тема: Повторення.
1. Запишіть слова по темам:
teenagers |
professions |
inventions |
The UK |
|
|
|
|
Gossipy, to invent, chatterbox, job, a country, get in trouble,
to share, population, exploration, a flag, occupation, carreer, programmer, to observe, is
washed.
2. Складіть слова та поєднайте їх з їхнім перекладом.
1) Dan-
A) - form a) населення
2) ad -
B) – net b) планета
3) uni -
C) – cing c) милуватись
4) pro -
D) - lation d) танець
5) pla -
E) – tect e) захищати
6) popu- F)
- mire f) форма
3. Повторіть слова по темі «Характер» та «Герундій». Перейдіть за посиланням,
виконайте тест.
Код доступу 4978600
4. Перейдіть за
посиланням. Розподіліть слова між Present Simple (постійна
дія) та Present Continuous )зараз, в
даний момент). Передвигайте картки зі словами в одну із колонок.
В кінці натисніть на значок, обведений червоним на картинці. Скріншот відішліть у вайбер.
https://learningapps.org/24603160
***********************************
1 червня
Контрольна робота. «The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland»
1. Повторіть слова по темі.
2. Виберіть правильний варіант.
1)
The
official name of the country is …
a)
Britain;
b)
Great
Britain;
c)
The
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
2)
The
United Kingdom is country made of …
a)
Three
lands;
b)
Four
lands;
c)
Five
lands.
3)
The
Parts of the United Kingdom are…
a)
England,
Scotland, Wales and Northern Ireland.
b)
Britain,
Scotland, Wales and Northern Ireland.
c)
England,
Scotland, Wales and Ireland.
4)
The
biggest and the most populous part of the country is …
a)
England;
b)
Scotland;
c)
Wales.
5)
The
second biggest city is …
a)
Manchester; b)
Liverpoo5l;
c)
Birmingham; d)
Leeds.
6) The highest mountain, Ben Nevis, is in
…
a) England; b) Wales;
c)Northern Ireland; d) Scotland.
7) Loch Ness is in …
a) Scotland; b) England;
c) Wales; d) Northern Ireland.
8) What is the
flag of the UK called?
a) Maple Leaf. b) Stars and Stripes.
c) Tricolour. d) Union Jack.
9) What is the
capital of Northern Ireland?
a) Belfast b) Cardiff
c) Dublin d) London
10) What city is
famous for two football teams?
a) Manchester b) Leeds
c) Norwich d) Cardiff
11) In which country
is Edinburgh Castle?
a) Northern Ireland b) England
c) Wales d) Scotland
12) Where are the
Highlands?
a) England b) Ireland
c) Scotland d) Wales
3.
Складіть та запишіть речення.
1. on/ is /Kingdom/ situated /The /islands /United.
2. of/ Britain/ England/ Great/ Scotland/ Wales/ consists.
3. Scotland/ in/ are /There/ many /mountains.
4. on /is /Thames/
the /London /situated/ river.
5. located
/ Ireland/ in / Ireland/ of / is/ the/ north/Northern.
6. the/ Channel/ from /separated/ continent/ is/ England/
by/ English/ the.
4. Доповніть.
country, occupies, mountains, United Kingdom, river, Scotland)
|
1. The … … of Great Britain and Northern Ireland is situated on
islands.
2. Northern Ireland … the northern part of Ireland.
3. Great Britain consists of three parts such as
England, … and Wales.
4. The capital of
the UK is London which is situated on the … Thames.
5. There are many …
in the north of Scotland.
6. There are many
rivers and lakes in the … .
**********************************************************************
30 травня
Тема: Міста Великої Британії. Повторення.
1. Повторіть слова по темі.
2. Впр. 6, ст. 223. Прочитайте текст. Запишіть переклад поданих словосполучень.
1) A great commercial city
2) Warehouses and factories
3) Were destroyed
4) Commercial or residental use
5) One of the chief provincial cities
6) A magestic cathedral
7) The narrow winding streets
8) Great medieval buildings
9) A seaside resort on the English Channel
10) grandeur in its site on the broa Mersey river
3. Впр. 7а, ст. 224. Доповніть таблицю інформацією з тексту.
Тема: Визначні місця Лондона
1. Перейдіть за посиланням. Введіть код, напишіть ім'я та прізвище, виконайте тест.
2. Підручник, впр. 1, ст. 201. Прочитайте
текст.
3. Поєднайте і перекладіть
1) wide a) river
2) modern b) gallery
3) deep c) London
4) magnificent d) street
5) the oldest e) collection
6) the richest f) museum
7) the largest g) part
4. Впр. 1b, ст. 202. Дайте відповіді на питання 1-5.
******************************************************
2. Перегляньте
інформацію впр. 1, ст. 194-195. Дайте відповіді на питання.
1) How many people
live in Scotland?
2)
What is the capital of Northern Ireland?
3)
When are the national days of Wales and England?
4) What are the symbols of England and Scotland?
Тема: Звичаї та традиції Об’єднаного Королівства.
1. Повторіть слова по темі.
2. Впр. 1, ст. 194. Перегляньте коротку
інформацію про кожну з країн ОК.
Дайте короткі відповіді на питання нижче.
Which of them … - Які з них (Які з чотирьох країн…)
а має найбільше/найменше населення?
Відповідь: England/Northern Ireland
3. Дайте відповіді на питання, користуючись
інформацією з впр. 1, ст. 194.
1) What is total population of Wales?
2) How many people live in Scotland?
3) When is the national day in England/Northern
Ireland?
4) What are the national symbols in
England?
5) What plants (рослини) are the national symbols of Scotland?
*******************************************************
20 квітня
Тема: Граматичний практикум
1. Повторіть Present Simple.
Дія, що
відбувається постійно, регулярно.
Always,
often, sometimes, usually, every day/week/month… |
1) Bob
always ___ (drink) tea in the morning.
2) We
___ (not, listen) to music every day.
3)
Mary usually ___ (watch) TV in the evening.
4) ___
the girls often ___ (play) with a doll?
5) ___
my sister ___ (play) tennis?
3. Повторіть Present
Continuous.
Дія, що
відбувається зараз.
4. Утворіть Present
Continuous.
1) The
birds ___ (sing) now.
2)
The baby ___ (cry).
3) Mary ___ (wash) her dad’s car.
4) I
___ (go) to London.
5)
They ___ (learn) the new words.
5. Утворіть Present
Simple або Present
Continuous.
1) I ___
(share) my room with my sister.
2) They
___ (work) in the garden on Fridays.
3) They
___ (work) in the garden now.
4) Mary
___ (watch) TV at the moment.
5) She ___
(know) the new English words.
17 квітня
Тема: Різноманітність традицій
1. Повторіть слова по
темі. (слова вчимо напам’ять)
2. Впр. 7, ст. 186. Прочитайте
інформацію про Англію. Дайте відповіді на питання.
* the patron
saint – святий покровитель
1) What is the biggest part of
the UK?
2) What is the
population of England?
3) What is the
capital of England and the UK?
4) What is the name
of the national flag in England?
5) What is the
national symbol of England?
6) What are the
most famous universities?
7) What are the
most popular sport in England?
8) What are the most famo?us writers
3. Впр. 6, ст. 186.
Виберіть правильну відповідь і запишіть коротко.
***************************************************************
15 квітня
Тема: Навколо Англії
1. Повторіть слова.
2. Складіть слова з
поданих букв і запишіть.
1) ffalcioi
____________
2) peinntdeden
___________
3) picatal ______________
4) laisnd ______________
5) veseral
___________
6) rivaed - ______________
7) etysoci ________
3. Запишіть речення,
змінюючи українські слова на англійські.
1) The UK складається four countries.
2) The офіційна назва of the country is the
Об’єднанe Kingdom of Великої Britain and
Northern Ірландії.
3) Great Britain відноситься до England, Scotland and
Wales.
4) The UK розташоване на північному
west of
Європи.
5) The UK керує by the парламент.
6) The UK has різноманітне суспільство.
***********************************************************************
13 квітня
Навколо Англії
1. Повторіть нові слова.
2. Роз'єднайте та
запишіть слова.
Societyindepdedentislandreferdiversepopulationvaried
3.
Доповніть
речення.
*located *society
*made *culture *official *countryside |
1) The
UK is ___ up three countries.
2)
The ___ name is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.
3) The UK is ____ in the north west of Europe.
4) The
country has more diverse ____ than it was 100 years ago.
5) The
UK has the rich and varied ____.
6) Most people live in towns and cities but much of Britain is still a _____.
4. Уявіть і напишіть, що
зараз роблять ваші рідні та друзі (7 речень).
**************************************************
4 квітня
1.
Повторіть слова по темі.
2. Впр. 9,
ст. 173. Запишіть 5 речень по таблиці.
3. Впр. 4,
ст. 147-149. Прочитайте тексти 3 і 5. Дайте відповіді на питання.
Текст 3 – Why do we need
water?
Текст 5 – What is the best
way to protect endangered animals and plants?
****************************************************************
1 квітня.
Тема: Земля, де ми живемо.
1. Повторіть слова по темі.
2. Підручник, ст. 163. Запишіть
нові слова в словник та перекладіть.
3. Впр. 2b, ст. 160. Складіть та запишіть
речення.
4. Впр. 4, ст. 162. Прочитайте
інформацію. Визначте true/false.
30 березня
Тема: Що
руйнує нашу планету.
1.
Повторіть слова по темі.
2.
Поєднайте.
3 . Дайте
відповідь на питання
What do THE THREE R’S
stand for?
4. Впр. 2а), ст. 159.
Прочитайте текст і дайте відповіді на питання.
Нові слова:
* habitat [ˈhæbɪtæt] – місце проживання (тварин)
* endangered [ɪnˈdeɪndʒəd] animals – зникаючі тварини
1) What is the natural habitat?
2) What are endangered species?
*******************************************************
28 березня
тема: Захист довкілля
1. Повторіть слова по темі "Захист навколишнього середовища".
2. Подивіться відео "20 ways to protect environment" ("20 способів захистити навколишнє середовище"). Запишіть 10-12 способів, які допоможуть зберегти природу.
25 березня
Тема: Що ми повинні робити?
1. Впр. 7а, ст. 150-151. Прочитайте лист від Ніка (текст 2).
Дайте відповідь на питання (письмово):
- Does Nick follow the three R's rules?
- Why doesn't he help to keep the world healthy?
2. Впр. 9а, ст. 151. Прочитайте пояснення і доберіть до них слово з рамки. Записуйте короотко.
********************************************************************************
23 березня
Тема: Що ти можеш зробити для
збереження планети?
1. Подивіться відео.
21 березня
Тема: У нас єдина планета
1. Повторіть слова по темі «Навколишнє середовище» (ст. 149).
2. Перекладіть на
українську.
1) climate change
2) environmental
pollution
3) protect the nature
4) pollute water
5) protect the environment
6) save the nature
7) danger for our life
8) reduce pollution
3. Запишіть в словники види
забруднень.
1) air pollution – забруднення повітря
2) soil pollution – забруднення грунту
3) water pollution – забруднення води
4) noise pollution – шумове забруднення
4. Розгляньте малюнки та запишіть
види забруднення.
1. ______________________
2. _____________________
3. ______________________
4. _______________________
*********************************************
18 березня
Тема: Чим є природа для
тебе?
1. Впр. 3, ст. 147. Поєднайте
словосполучення з малюнками. (в книжці позначте олівцем,
вишліть фото і витріть олівець)
1) climate change - зміна клімату
2) rubbish - сміття
3) growing population - зростання населення
4) pollution - забруднення
5) endangered animals and plants - тварини та рослини, що
зникають
2. Підручник, стор. 149.
Запишіть нові слова з перекладом.
(вишліть фото словника теж)
ДЗ: вміти читати нові
слова.
***********************************************
16 лютого
Тема: Повторення вивченого
1. Повторіть слова по темі «Винаходи та винахідники».
2. Впр. 1, стор. 168. Доповніть речення. Записуйте коротко.
3. Повторіть утворення Past Simple Passive voice ( пасивний стан у минулому часі)
Наприклад:
*
The first computer was invented in Britain. – Перший комп’ютер був винайдений в Британії.
* The
first skyscrapers were built in Chicago. – Перші хмарочоси були побудовані в Чикаго.
Підмет was
/ were Ved (V3)
4. Впр. 9, стор. 136. Утворити Past Simple Passive voice (у 1, 2, 4, 5 пунктах) і
записати.
********************************************************************
23 лютого
1a. Match the parts of the phrases.
1) to do
A a theory into practice
2) to make
B an article
3) to publish
C a machine
4) to put
D a discovery
5) to invent
E an experiment
b) Fill in the blanks with the phrases from ex. 1a in the
correct form.
1) Is it safe to ____ this ____ at home?
2) This company has _________ which can prepare food.
3) Can you explain me how should I ____ this ____ into practice?
4) Reseachers ____ an important ____ by accident last month.
5) Michiel ____ his _____ in the scintific magazine.
***********************************************************************
11 лютого
Тема: Повторення вивченого
1. Запишіть слова в 2 колонки.
India, penicillin, telescope, hot-air balloon, Antarctica,
the ocean, light bulb, the jungle |
discover |
invent |
India, |
Penicillin, |
|
|
2. Прочитайте текст.
* Monte Ceceri – Монте Чечері, назва пагорбу
Leonardo da Vinci was a genius painter, architect and inventor. Today he is famous for his art, including (включаючи) Mona Lisa and The Last Supper. Vinci believed (вірив, що) art was connected with (було пов*язане з) science and nature. Da Vinci seemed excited by the possibility of people soaring like birds.( Да Вінчі здавався схвильованим можливістю людей парити, як птахи.) The combination of intellect and imagination (уяви) allowed him to create some flying machines based on (основаних на) different principles. Their descriptions were found in his notes. One of his machines had two huge wings and pedals that allowed a pilot to launch. Leonardo realized the flying machine might (мала б) fly but unfortunately couldn’t move in reverse. ( але, на жаль, не могла рухатися назад.) He planned to launch his machine from the top (з вершини) of *Monte Ceceri near Florence but it never happened.
3. Визначте правильні чи неправильні речення (True/False).
1) Leonardo da Vinci was a
writer. ___
2) He painted pictures as
Mona Lisa and The Last Supper. ___
3) He wanted to create a
car. ___
4) One of his machines had only
pedals. ___
5) His machines couldn’t
fly. ___
6) He launched his machine
from the top of Monte Ceceri. ___
4. Поєднайте частини речення.
*************************************************************************
9 лютого
Тема: Винахід телефону
1. Повторіть слова по темі
«Винаходи та винахідники».
2. Впр. 5а, ст. 139.
Прочитайте текст про винахід телефону.
Vocabulary:
1) speech – мовлення
2) by accident – випадково
3) spill – розлити
4) satellite was
launched – був запущений супутник
3. Впр. 5b, ст. 141 (друга частина: 1 When was the telephone invented?) Виберіть правильну
відповідь і запишіть коротко.
4. Доповніть речення з
тексту. Записуйте коротко.
1) The invention of ________ was invented be Alexander
Bell.
2) He was from __________________.
3) He taught __________ people.
4) The story goes that Bell inventen the telephone _________.
5) The first telephone exchange ___________ in 1878.
6) The first communication _______ was launched in
1962.
*************************************************************************
7 лютого 2022 р.
Тема:
Винаходи
1. Повторіть слова по темі
«Винаходи та винахідники».
2. Запишіть однокореневі слова до поданих:
Зразок: invent – invention,
inventor.
Design, observe,
science, explore, discover, biology.
3. Прочитайте текст та виконайте
завдання. Зверніть увагу на нові слова.
1) was sustained flight
- був тривалий політ
2) witness – бути свідком
3) had flown – літали
4) an engine – мотор
5) lift up – піднімати
6) onwards things – подальші речі
7) non-stop flight – безпосадковий політ
8) a journey – подорож
9) aircraft = plane
*****************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************************
29, 31 грудня
Тема: Повторення вивченого за І семестр 2021-2022 н. р.
1.
Повторіть слова по темі «Професії». Знайдіть та випишіть 8 назв професій.
2 . Повторіть Present Simple. Перейдіть за посиланням
нижче та виконайте завдання.
1) Виберіть допоміжні слова
відповідно до підмета та запишіть короткі відповіді. Подивіться зразок.
2) Утворіть питальні речення з поданих і
запишіть. Подивіться зразок.
4.
Перейдіть за посиланням та виконайте завдання. Спочатку ознайомтесь з
поясненням.
1)
Виберіть правильний варіант.
3)
Після кожного речення є 3 варіанти відповідей (питальні слова). Перенесіть їх
на місце пропуска.
Коментарі
Дописати коментар