Іноземні мови. Методичні рекомендації для вчителів на 2024/25 рік
ІНСТРУКТИВНО-МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
щодо викладання навчальних предметів / інтегрованих курсів у закладах загальної середньої освіти у 2024/2025 навчальному році3. ІНОЗЕМНІ МОВИВивчення у закладах загальної середньої освіти іноземних мов у 2024/2025 навчальному році здійснюватиметься за декількома Державними стандартами та типовими освітніми програмами:у 1–4 класах - за Державним стандартом початкової освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №87, та Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом О. Я. Савченко або Типовою освітньою програмою, розробленою під керівництвом Р. Б. Шияна.у 5–7 класах - за Державним стандартом базової середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 року № 898, Типовою освітньою програмою, затвердженою наказом МОН 19 лютого 2021 року за № 235 (у редакції наказу МОН від 09.08.2024 № 1120), модельними навчальними програмами, яким наказом МОН від 12 липня 2021 року № 795 надано гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України»:модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М.);модельна навчальна програма «Іноземна мова. 5-9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Зимомря І. М., Мойсюк В. А, Тріфан М. С., Унгурян І. К., Яковчук М. В.);
модельна навчальна програма «Друга іноземна мова. 5–9 класи» для закладів загальної середньої освіти (авт. Редько В. Г., Шаленко О. П., Сотникова С. І., Коваленко О. Я., Коропецька І. Б., Якоб О. М., Самойлюкевич І. В., Добра О. М., Кіор Т. М., Мацькович М. Р., Глинюк Л. М., Браун Є. Л.).Заклад освіти визначає перелік навчальних предметів та/або інтегрованих курсів для реалізації кожної освітньої галузі, а також предмети / курси вибіркового освітнього компонента з урахуванням освітніх потреб учнівства, що відображається у навчальному плані освітньої програми закладу освіти.Другу іноземна мова (не менше двох годин на тиждень) включають до навчального плану освітньої програми за вибором закладу освіти як вибірковий освітній компонент за рахунок годин навчального навантаження для перерозподілу між освітнім компонентами. Кількість навчальних годин, визначену в навчальному плані закладу освіти на вивчення другої іноземної мови, не зараховують до максимального показника кількості годин, визначеного на мовно-літературну освітню галузь.Спираючись на модельні навчальні програми, заклад освіти може розробляти навчальні програми предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами. Формування змісту навчальних предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів може здійснюватися шляхом упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох освітніх галузей, однієї освітньої галузі або її окремих складників.Освітній процес у 8–9 класах здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392; Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408; навчальними програмами з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 5-9 класи. Англійська мова. Німецька мова. Французька мова. Іспанська мова.Освітній процес у 10–11 класах здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392; Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 407 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 № 1493); навчальними програмами з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 10-11 класи. Англійська мова. Німецька мова. Французька мова. Іспанська мова.Організація дистанційного навчання англійської мови у закладах загальної середньої освітиЯкість освіти на всіх рівнях залишається головним завданням освітньої галузі за будь-яких умов. Функціювання системи освіти під час надзвичайних ситуацій характеризується інтенсивним пошуком нових підходів до навчання, інноваційних форм організації освітнього процесу, ефективних педагогічних та інформаційних технологій.Швидкий перехід до нових режимів роботи, використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, психологічний та емоційний стани вчительства та учнівства стали викликами для освіти ХХІ сторіччя. Вагомого значення набуває питання створення безпечного та комфортного освітнього середовища для забезпечення якісного навчання, розвиток компетентностей і забезпечення підтримки, як учнівства, так і вчительства. Досягнення цих завдань реалізується за активної взаємодії вчителів, учнів, адміністрації закладів загальної середньої освіти та батьків, а також за наявності відповідних технівизначену в навчальному плані закладу освіти на вивчення другої іноземної мови, не зараховують до максимального показника кількості годин, визначеного на мовно-літературну освітню галузь.Спираючись на модельні навчальні програми, заклад освіти може розробляти навчальні програми предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів, що мають містити опис результатів навчання в обсязі не меншому, ніж визначено Державним стандартом та/або відповідними модельними навчальними програмами. Формування змісту навчальних предметів, білінгвальних курсів, інтегрованих курсів може здійснюватися шляхом упорядкування в логічній послідовності результатів навчання кількох освітніх галузей, однієї освітньої галузі або її окремих складників.Освітній процес у 8–9 класах здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392; Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІ ступеня, затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 408; навчальними програмами з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 5-9 класи. Англійська мова. Німецька мова. Французька мова. Іспанська мова.Освітній процес у 10–11 класах здійснюватиметься за Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року № 1392; Типовою освітньою програмою закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженою наказом МОН від 20.04.2018 № 407 (у редакції наказу МОН від 28.11.2019 № 1493); навчальними програмами з іноземних мов для загальноосвітніх навчальних закладів і спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 10-11 класи. Англійська мова. Німецька мова. Французька мова. Іспанська мова.Організація дистанційного навчання англійської мови у закладах загальної середньої освітиЯкість освіти на всіх рівнях залишається головним завданням освітньої галузі за будь-яких умов. Функціювання системи освіти під час надзвичайних ситуацій характеризується інтенсивним пошуком нових підходів до навчання, інноваційних форм організації освітнього процесу, ефективних педагогічних та інформаційних технологій.Швидкий перехід до нових режимів роботи, використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій, психологічний та емоційний стани вчительства та учнівства стали викликами для освіти ХХІ сторіччя. Вагомого значення набуває питання створення безпечного та комфортного освітнього середовища для забезпечення якісного навчання, розвиток компетентностей і забезпечення підтримки, як учнівства, так і вчительства. Досягнення цих завдань реалізується за активної взаємодії вчителів, учнів, адміністрації закладів загальної середньої освіти та батьків, а також за наявності відповідних технічних можливостей.
У межах проєкту «Підтримка дистанційного навчання англійської мови» (SDELE), що впроваджується Американськими Радами з міжнародної освіти у співпраці з Міністерством освіти і науки України та за підтримки Регіонального офісу з англійської мови (RELO) Посольства США, на підставі гранту Державного департаменту США була розроблена Типова програма підвищення кваліфікації вчителів англійської мови закладів загальної середньої освіти «Програма віддаленого навчання англійської мови для закладів загальної середньої освіти». Програма затверджена наказом Міністерства освіти і науки від 09.05.2023 № 539.Задля глибинного розуміння особливостей віддаленого учіння та навчання Програма передбачає опанування педагогічними працівниками новими інструментами, новітніми методиками та стратегіями віддаленого навчання; використання різноманітних форм та прийомів, що допоможуть учнівству самостійно мислити, ефективно спілкуватися, співпрацювати та творити в умовах кризових та надзвичайних ситуацій. Програма також розглядає способи виконання Державного стандарту та навчальних програм з іноземних мов, розвитку наскрізних умінь, формування ключових компетентностей, розвитку рефлексивних умінь як в учнівства, так і в педагогічних працівників у віддаленому та змішаному режимах. Для практичного використання та на допомогу вчительству в межах проєкту підготовлено навчально-методичний посібник для вчителів англійської мови «Поглиблюємо розуміння віддаленого навчання» (Insights into Remote Learning and Teaching).Цей Посібник можна використовувати як самостійний ресурс / довідник, а також як основне джерело змісту курсів підвищення кваліфікації в обласних закладах післядипломної освіти вчителів України. Він розрахований на вчителів усіх кваліфікаційних категорій та рівнів середньої освіти в Україні (початкового, базового середнього, профільного середнього).Головною метою Посібника є не лише вдосконалення віддаленого навчання англійської мови через поради щодо ефективного використання наявних технологій (комп’ютери, мобільні телефони, програмне забезпечення та онлайнплатформи). Він загалом сприяє подальшому розвитку професійної компетентності вчительства, допомагаючи йому поглибити розуміння комунікативних підходів до навчання мови, важливості контекстноорієнтованого навчання, ефективності автентичних завдань і активностей, необхідності використовувати техніки та активності, що сприяють соціальноемоційному розвитку здобувачів освіти.Посібник не варто розглядати як наукову роботу чи підручник. Це переважно добірка ідей, порад та інструментів, які можна використовувати – як вони є – або після ретельного обмірковування й адаптації. Стиль Посібника неформальний із великою кількістю розмовних дискурсивних маркерів, ніби авторський колектив обговорює серйозні речі з учителями в дружній учительській.Усі покликання на зовнішні ресурси в Посібнику були дійсними на момент доступу, який вказано в розділах «Використана література» та «Рекомендовані ресурси».Посібник містить сім стислих глав. Кожна з них розглядає важливі чинники, складники та напрями віддаленого учіння та навчання, пропонуючи легкі для4сприймання практичні поради вчительству. Досліджуючи відмінності та подібності між віддаленим і очним навчанням, Посібник демонструє, що найкращі практики очного навчання є й найкращими практиками віддаленого навчання. Змінюються лише режим та засоби.Теми супроводжуються покликаннями на зовнішні матеріали, онлайнплатформи та інструменти, які стануть у пригоді вчительству як для власного професійного розвитку, так і для використання на уроках. Заслуговує на особливу увагу наскрізна тема соціально-емоційного навчання, що пов’язана з роботою в надзвичайних ситуаціях, зокрема під час воєнного стану, пандемії, карантину тощо.Важливо зауважити, що будь-які шаблони, фрагменти та плани уроків, моделі планування, інструменти, представлені у Посібнику, є орієнтовними та не вважаються універсальними або обов’язковими.Посібник можна завантажити за покликаннямhttps://americancouncils.org.ua/download/sdele-teachers-guide/Рекомендації щодо оцінюванняУ 2024/2025 навчальному році оцінювання та фіксація результатів навчальних досягнень учнів початкової школи (1–4 класи) здійснюється відповідно до наказів Міністерства освіти і науки України від 02.09.2020 року № 1096 «Про внесення змін до методичних рекомендацій щодо заповнення Класного журналу учнів початкових класів Нової української школи» та від 13.07.2021 р. № 813 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти».Для учнів 5–7 класів, які здобувають освіту відповідно до нового Державного стандарту базової середньої освіти, оцінювання здійснюється відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 02.08.2024 № 1093«Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання».Основними видами оцінювання результатів навчання учнівсьва є формувальне, поточне, тематичне та підсумкове: семестрове, річне. За вибором закладу оцінювання може здійснюватися за власною шкалою або за системою оцінювання, визначеною законодавством. За умови використання власної шкали заклад має визначити правила переведення загальної оцінки результатів навчання семестрового та річного оцінювання до системи, визначеної законодавством, для виставлення у Свідоцтві досягнень. Семестрове та річне оцінювання результатів навчання здійснюють за 12-бальною системою (шкалою), а його результати позначають цифрами від 1 до 12.Заклади освіти мають право на свободу вибору форм, змісту та способів оцінювання за рішенням педагогічної ради.Формувальне оцінювання, окрім рівневого або бального,, може здійснюватися у формі самооцінювання, взаємооцінювання учнівства, оцінювання вчителем / учителькою з використанням окремих інструментів (карток, шкал, щоденника спостереження вчителя / учительки, портфоліо результатів навчальної діяльності учнівства тощо).5Основною ланкою в системі контролю в закладах загальн
Коментарі
Дописати коментар